Veronica Hjalmarsson

Skådespelare, Regissör & Kassör

FÖDD 1978
YRKE: Lågstadielärare
MEDVERKADE FÖRSTA GÅNGEN I: Bottom – 2002
ROLL I THE SOUND OF MUSIC: Regissör & Syster Bertha

Veronica började spela teater redan som barn, men det skulle dröja många år innan hon hittade fram till scenen i Lyset.

Under tidigt 2000-tal kom hon i kontakt med Marcus Carlsson, som nyligen debuterat som ung regissör i Lyset, och var aktiv i vad man skulle kunna se som dåtidens Ung Teater Karlskoga. Gruppen skulle precis ge sig i kast med pjäsen Bottom, och behövde statistroller i form av “brudar” till en fest. Efter det var Veronica medverkade i flera av Marcus produktioner, bland annat Eraserhead och Pang, Pang du är död, men när han några år senare slutade med teatern i Lyset, lades även Veronicas intresse på på hyllan, och det skulle gå nästan 10 år innan hon hittade tillbaka.

2014 tog hon dock förnuftet till fånga och sökte sig tillbaka till Lyset, där hon av en ren slump fick en roll i Gruffet i Chiossa. En pjäs som floppade hårt, men som blev ett viktigt avstamp för henne. Efter det har Veronica medverkat i flera av Lysets produktioner och sommarspel, och spelat allt ifrån arg gubbe, i Loranga, Masarin och Dartanjang, till gullig hund i Peter Pan.

2019 debuterade hon också som regissör i farsen Oj då!.. En till?!, vilket var en pjäs hon drömt om att få göra enda sedan hon var liten, och som gick hela vägen in i publikens hjärta. För modet att regissera en egenvald pjäs tilldelades hon året därpå Lysmasken 2020, vilket är ett bevis på att man ska våga göra det man brinner för.

Efter det har vi sett henne vid våra sommarspel, men hon har också varit aktiv i styrelsearbetet under flera år, där hon just nu sitter med som kassör. Inför sommarspelet 2023 testade hon också vingarna som “dramatiker” när hon tillsammans med Peter Kranzt skrev manuset till Alice i Underlandet.

I The Sound of Music, axlar Veronica rollen som regissör. Ett ansvar som hon själv ser på med skräckblandad förtjusning. Att få medverka i ännu en musikal är något hon drömt om enda sedan de gjorde Annie 2015, men hon vet också att just The Sound of Music är heligt för många, vilket gör att både hon och ensemblen har mycket att leva upp till. Samtidigt är hon otroligt glad över att Lyset gett henne förtroendet att leda det här projektet, och hon vet att hon har en fantastik ensemble bakom sig, som alla är beredda att göra det som krävs för att publiken ska bli så nöjda som möjligt.